Oslaďte si život bez cukru

HanaRohlenová

Hodnocení obsahu
Sdílejte obsah s přáteli

Že příliš mnoho bílého cukru našemu zdraví neprospívá, to víme nejspíš všichni a nejvíce asi ti, co se potýkají s chutí na sladké i s nadváhou. Sladkosti máme rádi a sladká jídla jistě hodně z nás, o dětech nemluvě. Jenže bílý cukr není jedinou možností, jak si jídlo osladit. A nemylme se, hnědý cukr mezi ty zdravější možnosti nepatří, protože mezi ním a bílým rafinovaným cukrem není téměř žádný rozdíl.

O umělých sladidlech tu mluvit nebudeme, existuje množství různých studií a nejednoznačných odborných názorů na ně, a jejich zdravotní nezávadnost je předmětem mnoha diskuzí.

Jiná věc jsou sladidla přírodní. Mnohým z nás bude vadit, že slazená jídla s nimi získají jinou, novou příchuť. Ne každému to může vyhovovat. Ale přírodních sladidel je dost, takže možná přece jen nějaké vybereme a na novou chuť si přivykneme. Jsou zdravější než bílý cukr, protože mnohdy obsahují i vitamíny a minerály, a svou sladivostí se k cukru velmi přibližují.

Někteří z nás sladí rádi medem. Ano, je vhodnější než cukr. Měl by to být ale med kvalitní, nepančovaný. Na trhu je i spousta dováženého medu, takže buďme při nákupu opatrní. I cena medu může být ukazatelem kvality. Nejlépe je med kupovat u prověřeného a osvědčeného dodavatele.


Dalšími přírodními sladidly jsou sirupy. Javorový, čekankový, datlový, rýžový, sirup z agáve, jablečný sirup a mnohé další.

Čekankový sirup obsahuje navíc velké množství vlákniny a v poslední době si získal velkou oblibu. Hodí se do jogurtů i na pečení.

Javorový sirup patří nejen na lívance. Obsahuje minerály, jako například mangan a zinek, na druhou stranu ale i více cukru než ostatní sirupy.

Kromě sirupů můžeme použít i další přírodní sladidla, jako je kokosový cukr, sladový cukr, hroznový cukr, melasa apod.

Stejně jako u kterékoliv jiné suroviny je dobré si přečíst složení každého sladidla než ho použijeme. Tak se přesně dozvíme, co všechno obsahuje a zda je pro nás vhodné.

Mít na jídelníčku co nejčastěji potraviny, které obsahují přírodní cukr je v pořádku. Je to především rostlinná strava, která obsahuje mnoho vlákniny, minerálů a antioxidantů a tato strava spotřebuje na trávení mnoho naší energie a rostlinný cukr nám ji dodá. Problém nastává tehdy, když konzumujeme příliš mnoho potravin, které obsahují přidaný cukr, tj. cukr, který se do výrobků přidává pro zvýšení trvanlivosti nebo zlepšení chuti. Takto získané nadměrné množství cukru pak vede ke zvyšování naší váhy a krevního tlaku, nebo působí negativně na chronické záněty v těle. Tento přidaný cukr bývá často například ve sladkých limonádách.

Chceme-li zdravě žít, zdravé jídlo a pití k tomu rozhodně patří. Vyvážený a rozmanitý jídelníček si můžeme dopřát. Můžeme si vybrat co a jak budeme jíst. Pestrost ve stravě hraje neméně důležitou roli. Není to jen o tom jíst stále stejné, podle nás zdravé potraviny. Rozmanitost, změna, zkoušení, které potraviny nám chutnají víc a které nám přináší nejen požitek z dobrého jídla, ale i pocit, že jsme pro své tělo udělali to nejlepší.

A když někdy zhřešíme a dopřejeme si to hodně „nezdravé“ jídlo? Nemějme kvůli tomu žádné výčitky. I pro zdravé stravování jistě platí to osvědčené pořekadlo, všeho s mírou.

 


Sdílejte článek s přáteli!

Přidat komentář

Pro přidání komentáře k Oslaďte si život bez cukru, je nutné být přihlášený(á)/zaregistrovaný(á).


Jméno a příjmení:

Váš komentář:

Hledat podobné články jako Oslaďte si život bez cukru.
Nebo hledejte podobné podle části názvu: oslaďte, život, bez, cukru.


×