Top 5 tipů pro zdravý podzim: Zdraví díky starobylé moudrosti ájurvédy…

Adéla S.

Hodnocení obsahu
Sdílejte obsah s přáteli

Starobylá moudrost ájurvédy učí, že bychom se měli řídit sezónními rytmy, abychom byli v souladu s přírodními cykly. To znamená, že potraviny, které jíme, a životní styl, který během roku volíme, se mění v každém ročním období podle toho, kde se nachází Země vzhledem ke Slunci. Chcete-li na podzim mít vyrovnaný organismus, musíte se zaměřit na to, abyste zůstali v pohodě - fyzicky, psychicky i emocionálně. Zde je pět způsobů, jak toho dosáhnout.

Konzumace chadivých potravin

Na podzim není čas na Srirachu nebo jiné druhy ostrých chilli omáček, ani na ostré koření, jako je česnek a zázvor. Je čas pozvat do svého života více chladu. V ájurvédě patří mezi ochlazující potraviny všechny druhy dýní, špenát, švestky, granátová jablka, ghí (přepuštěné máslo, které je také vynikajícím zdrojem na podporu imunity), koření jako koriandr a fenykl a dokonce i květiny, jako jsou růže a měsíček. Jedním z obzvláště užitečných domácích prostředků, který můžete na podzim vyzkoušet, je spaření čerstvých okvětních lístků měsíčku lékařského do horké vody. Vznikne tak speciální ájurvédský čaj, který je vynikající pro posílení imunity, zvládání horka v těle a podporu vlasů a pokožky.

Zařaďte do svého jídelníčku sladké, hořké a trpké chutě

V ájurvédě se v různých ročních obdobích doporučují určité chutě ve větším množství než jiné, protože vyrovnávají dóšu, která je v atmosféře přirozeně rozbouřená. Kyselé, slané a ostré chutě v sobě mají prvek ohně, který sice stimuluje vaše chuťové pohárky, ale může způsobit přehřátí, zejména v podzimním období. Sladké, hořké a trpké chutě pomáhají vyrovnávat pitta dóšu, takže v tomto období je vhodné zařadit více těchto chutí, abyste zůstali v pohodě a klidu. Nejlepšími zdroji sladké chuti jsou potraviny, jako je bílá rýže basmati a jasmínová rýže, sladké ovoce, sladké brambory, okra, špenát, rozinky, mrkev a dýně. Skvělou volbou pro začlenění hořké chuti je zelená zelenina, jako je chřest, pampeliška, kapusta a zelený salát.

Nejlepším zdrojem trpké chuti jsou granátová jablka, neuvěřitelná superpotravina, která podle studií působí protizánětlivě a posiluje imunitu. Výzkum dokonce naznačuje, že granátová jablka mají antikarcinogenní složky. V ájurvédě jsou granátová jablka důrazně doporučována jako něco, co se má konzumovat denně během podzimu.


Vyhněte se přehřátí

Během podzimního období je důležité zůstat v pohodě - a to doslova. Vzhledem k žáru elementu ohně obsaženého v pitta dóše není toto období vhodné pro trávení času v sauně, horkých vanách či parních lázních ani pro přehnaném cvičení. Dokonce i přepracování může ve vašem těle vyvolat horko a vyčerpání, proto je nutné vyhnout se jakýmkoliv extrémům, pokud jde o práci, cvičení nebo vysoké teploty.


Pokud je to možné konzumujte kokosové ořechy

Kokosové ořechy jsou plné dobrých tuků, vitamínů a minerálů. Podle ájurvédy jsou kokosové ořechy jednou z nejvíce vyrovnávajících potravin pro pitta dóšu, protože jsou přirozeně sladké, nelepivé a chladivé. Mohou také pomoci posílit váš imunitní systém a mají antibakteriální a antivirové vlastnosti.

Existuje několik různých způsobů, jak můžete kokosové ořechy na podzim využít. Zkuste se namazat kokosovým olejem např. hlavu a tělo po sprchování (ideálně ráno nebo těsně před večeří), což vám dodá energii, hydrataci a omladí pokožku a dokonce zabrání bolestem hlavy. Kokosový olej můžete také použít jako hydratační krém, kdykoli se vaše pokožka bude cítit suchá. Vaření na kokosovém oleji je skvělým nápadem v podzimním období a můžete také pít kokosovou vodu jako způsob, jak zůstat uvnitř chladní v období pitta.

Ponořte se do záře podzimní luny

V ájurvéda si hluboce uvědomuje naše propojení s přírodou. Slunce, měsíc a vítr jsou jako ztělesnění tří dóš v makrokosmu, přičemž slunce je projevem ohnivé dóši pitta. Abychom vyvážili intenzitu a žár slunce, musíme do něj vnést více chladivé měsíční energie. Proto je v ájurvédě za léčebné považováno nasávání měsíčního světla procházkami pod měsícem (tam, kde se cítíte bezpečně), sezením a dokonce i spaním přímo pod měsícem.

Každý podzim se v noci úplňku slaví svátek, kdy se doporučuje jíst chladivá, přírodně sladká jídla s kokosem, nosit bílé oblečení a přijímat požehnání měsíčního světla jako způsob, jak se naplnit hojnou chladivou energií na celý příští rok.


Sdílejte článek s přáteli!

Přidat komentář

Pro přidání komentáře k Top 5 tipů pro zdravý podzim: Zdraví díky starobylé moudrosti ájurvédy…, je nutné být přihlášený(á)/zaregistrovaný(á).


Jméno a příjmení:

Váš komentář:



×