Reklamace zboží – užitečné informace

Lukáš Svítil

Hodnocení obsahu
Sdílejte obsah s přáteli

U reklamace si nejdříve položte některé otázky, které vám mohou pomoci k vyřešení problému s vadným nebo nedodaným zbožím. Při uplatňování reklamace je dobré znát odpovědi na toto.

Na co při reklamaci nezapomenout

Reklamace je v zásadě věc prodávajícího. Ten 24 měsíců ručí za deklarovanou kvalitu výrobku. V některých případech prodávající deleguje tuto povinnost na servis.
Pamatujte na to, že když si koupíte telefon od jeho prvního majitele, s reklamací musíte za ním, nikoliv do obchodu, který telefon prodal jemu.
Uplatňovat reklamaci u výrobce není podloženo žádným zákonem, protože se samotným výrobcem kupní smlouvu uzavřenou nemáte. Nicméně někteří výrobci kvůli dobré pověsti někdy reklamaci vyřídí. Je tak na vás, jestli to zkusíte, nebo ne.
Když nejste prvním majitelem výrobku, opravdu platí, že za vady odpovídá ten, který vám výrobek prodal. Ovšem pokud v kupní smlouvě není uvedeno jinak.
Dneska se často stává, že produkt koupíte v prodejně, která má stejný sortiment, logo, interiér atd. jako prodejna, v níž chcete reklamaci uplatnit. Jenže vám není vyhověno. S největší pravděpodobností je o franšízu, všechno stejné, ale podnikající subjekt jiný. V tom případě si zkontrolujte IČO. Musí se shodovat s tím, který máte na účtence.

Kde reklamaci uplatnit

Prodávající je povinen vaši reklamaci přijmout kdykoliv v otevírací době v kterékoliv svojí provozovně. Pokud v potvrzení o reklamaci (reklamační protokol), které s ním musíte sepsat, budou chybět nějaké informace, bude to přičteno k tíži prodávajícímu, že vás nedostatečně informoval.
Jestliže prodávající nechce vaši zákonnou reklamaci přijmout, pošlete mu vadné zboží doporučeně poštou, abyste nevyčerpali lhůtu pro podání reklamace.

Reklamační protokol

Reklamační protokol nemá v zákoně určenou žádnou formální podobu. Jde pouze o obsah. IČO prodávajícího nebo servisu, datum prodeje, vaše jméno, vaše příjmení, popis výrobku a popis vady. To jsou informace, které musí obsahovat. Vůbec nemusíte prodávajícímu vysvětlovat, jak k poškození došlo. To musí zjistit sám. Stačí, když popíšete, jak se vada při používání výrobku projevuje.
Reklamace zboží je před zákonem uplatnění práva z vady zboží. A těch existuje několik. Už při prodeji by mělo být jasné, zda budete moci uplatňovat opravu zboží, a pokud není možná, tak výměnu zboží za nové, doplnění chybějící části, nárok na slevu nebo vrácení kupní ceny. To jsou rozdílná uplatnění práva z vady zboží, dejte na to pozor.


Kupní doklad

Kupní doklad není jediným dokladem o tom, že jste zboží opravdu řádně zaplatili, jak se někteří výrobci snaží lidem podsouvat. Doložení o nabytí zboží může potvrdit i věrohodné svědectví jiné osoby, výpis z bankovního účtu nebo interní údaje ze zákaznických karet. Prodávající tak nemůže vynucovat přijetí reklamace kupním dokladem, protože by vám bránil v uplatňování vašich práv, a tím by porušoval zákon. Ovšem vy musíte nabytí doložit jiným způsobem (viz výše).

Zboží podle zákona nemusíte vracet v původním obalu a s veškerým příslušenstvím. Nic takového zákon nezná. Vyžadováno pro reklamaci může být jen to, co je vadné. Pokud byste žádali výměnu zboží, pak musíte opravdu vyměnit zboží i s příslušenstvím.

Lhůta reklamace

Nedohodnete-li se s prodávajícím jinak, lhůta k vyřízení reklamace nesmí přesáhnout 30 dní ode dne jejího uplatnění. Pokud posíláte reklamaci poštou, lhůta se počítá ode dne, kdy výrobek přijde prodávajícímu poštou, a to proto, aby se s vadou a důvodem reklamace seznámil.
Není-li 30denní lhůta dodržena, můžete od kupní smlouvy jednoduše odstoupit a žádat zpět celou kupní cenu, kterou ovšem musíte uplatňovat znovu u prodávajícího. Nicméně ten je ze zákona povinen částku vyplatit.

Zamítnutí reklamace

Prvním důvodem může být to, že reklamujete u nesprávného právního subjektu, který za kvalitu prodaného výrobku neodpovídá. Dále to jsou vady, o kterých jste jako kupující od prodávajícího věděli, a byla vám v tomto smyslu poskytnuta sleva.
S reklamací neuspějete, pokud zboží nesprávným používáním poškodíte sami. Správné používání je popsáno v přiloženém návodu k použití. Rovněž běžné opotřebení není důvodem k přijmutí reklamace. Nereklamujte například jogurty nebo jiné zboží podléhající rychlé zkáze. A naposled reklamaci neuplatníte, pokud od koupi výrobku uplynulo 24 měsíců a více.

Když se zamítnutím reklamace nesouhlasím

Pokud se o charakteru vady s prodávajícím neshodnete, je vhodné přizvat na pomoc odborného znalce. Prvních šest měsíců je vaše pozice ve sporu, který řeší znalec, silnější, neboť se předpokládá, že výrobek byl vadný již při samotné koupi. Je na prodávajícím, aby doložil, že tomu tak nebylo. Nikoliv tedy na vás. Pokud se obrátíte na soud, důkazní břemeno je na prodávajícím. On bude muset doložit, že výrobek při prodeji vadu neměl.
Když bude servis tvrdit, že u něho se vada neprojevuje, je dobré ji předvést přímo reklamačnímu pracovníkovi a zaznamenat do reklamačního protokolu, nebo ji jednoduše jinak zaznamenat doma, předtím než výrobek k reklamaci odevzdáte.


V případě, že si nejste s čímkoliv jistí, obraťte se na Českou obchodní inspekci, která vám fundovaně poradí a celým procesem reklamace provede. Veškeré důležité informace najdete na jejich webových stránkách.

Česnečka - recept od babičky

Česnečka - recept od babičky


Po novoročních oslavách vás česnečka jako od babičky postaví znovu na nohy.


Výborný rebarborový koláč se zakysanou smetanou

Výborný rebarborový koláč se zakysanou smetanou


Naše maminky často dělali rebarborový koláč, a tak i vy svým dětem upečte tuto dobrotu.


Nejlepší čokoládový dort

Nejlepší čokoládový dort


Recept na čokoládový dort vám umožní překonat veškeré stresy, které vás otravují.



Sdílejte článek s přáteli!

Přidat komentář

Pro přidání komentáře k Reklamace zboží – užitečné informace, je nutné být přihlášený(á)/zaregistrovaný(á).


Jméno a příjmení:

Váš komentář:

Hledat podobné články jako Reklamace zboží – užitečné informace.
Nebo hledejte podobné podle části názvu: reklamace, zboží, užitečné, informace.

Kde najít informace



×