Online výuka není žádná věda

Lukáš Svítil

Hodnocení obsahu
Sdílejte obsah s přáteli

Koronavirová krize poukázala na jeden nenápadný problém, který se ve školách dlouhodobě zanedbával. Tím je rozsah vyučova...

Koronavirová krize poukázala na jeden nenápadný problém, který se ve školách dlouhodobě zanedbával. Tím je rozsah vyučovacích hodin určených pro předmět informatika, který výrazně pomáhá v online vyučování. Rámcové vzdělávací programy vyčleňují informatice jednu vyučovací hodinu na prvním stupni a stejně tak jednu na stupni druhém. A to dneska bolestně nestačí. I když se učitelský stav průběžně omlazuje, stále na školách převládají učitelé staršího data výroby, kteří předmět ne vždy dostatečně ovládají. A problém má ještě jeden rozměr – ne vždy je titěrné penzum hodin informatiky dostatečně využíváno. Jak upozorňují experti na vzdělávání v online prostředí, v praxi se stává, že v hodinách IT výuky se školy věnují ostatním předmětům. Na prvním stupni často informatiku také vyučují třídní učitelé. A kvalitní výuce mnohdy nepřidá ani velká fluktuace učitelů informatiky a také jejich tragický nedostatek. Co s tím?

Informatika je také jazyk

Informatika by měla být součástí základního vzdělávání a měla by být postavena na stejnou úroveň naší pozornosti, jako je český jazyk, matematika nebo cizí jazyk. Takové návrhy padají čím dál častěji. Zanedbávání celé této oblasti vzdělávání se nám nepříjemně vrátilo v podobě problémů s domácí online výukou. Jednak školy nejsou na distanční výuku dostatečně připravené, což potvrzují sami ředitelé škol, a jednak mezi dětmi panují obrovské rozdíly nejen ve vlastním vybavení, ale i ve schopnosti ovládat různá IT komunikační zařízení. Mezi základní schopnosti lze počítat věci jako bezpečná orientace na internetu, využívání kalendářových služeb v plánování svého času, filtrování e-mailů, schopnost přihlásit se do zabezpečené platformy nebo třeba pouhé nastavení sluchátek, mikrofonu a tak dále.

Zaúkolované děti

Ukazuje se, že pouhé zasílání objemných souborů s úkoly, jejich vypracování doma bez odborného vedení a posílání hotových nazpět prostě nestačí a v dnešním náročném světě neobstojí. Zvláště u dětí na prvním stupni byla tato online výuka při jarní vlně epidemie kontraproduktivní, protože se mnohdy cítily unavené a přepracované. Navíc se v samotném procesu učení ztrácely. Učitel nebyl nablízku fyzicky, ale také nebyl přítomen v online prostředí. Děti se neměly s kým poradit. Tím vyvstává pro učitele úkol využívat i jiné nástroje pro komunikaci, než je e-mail.


Kritické myšlení

Děti se rovněž naučily informace vyhledávat na internetu, což podle odborníků na vzdělávání vůbec není na škodu. Děti by si tak měly při online výuce osvojit ověřování informací a jejich zdrojů. To by je mělo nasměrovat ke kritickému myšlení. Na takový úkol ovšem také potřebují odborné vedení nebo alespoň účinnou pozornost rodičů. Důležitá je zpětná vazba a efektivní hodnocení žáků tak, aby se zároveň zabránilo různému opisování a plagiátorství. Svět se stává složitější a zastarávající model učení se materiálů nazpaměť postupně ustupuje.

Online výuka kreativně

Slepou uličkou se ukázalo být překlopení rozvrhů na prezenční výuku do výuky distanční. Absolutně není přijatelné, aby děti seděly u počítače stejnou dobu jako ve škole. Několikahodinové zírání do obrazovky také není nikterak produktivní. S rozvrhy je potřeba pracovat kreativně a využít veškerý potenciál online komunikačních nástrojů. Jednotlivá sezení (vyučovací hodiny) by neměla přesáhnout 4 denně a jejich délka by se podle věku žáků a náročnosti předmětu měla pohybovat kolem 20 až 60 minut, přičemž by měla nad frontální výukou převažovat zábavná forma výuky s prvky interakce, diskuze, videí, obrázků nebo nějakého jednoduché vtipu.

Tipy pro rodiče, jak zvládnout s dětmi online výuku


  • V první řadě byste se jako rodiče měli o školní online výuku svých dětí zajímat aktivně a se zájmem. Věřte, že to děti opravdu ocení. Stejně jako pro vás i pro děti je to zcela nová situace, pomozte jim orientovat se v ní.

  • Nepodceňujte internetové prostředí, které ze všeho nejvíc připomíná veřejný prostor náměstí velkého města se všemi nástrahami a nebezpečími, jaká tam můžete očekávat. Takže i přesto, že jsou vaše děti doma ve svém pokoji, tak v bezpečí rozhodně nejsou. Proto sledujte jejich online komunikaci pomocí různých aplikací a nástrojů, které snadno vyhledáte na internetu. Zabezpečte všechny tablety, počítače a telefony proti virům.

  • Vštěpujte dětem, že i když jsou schované za počítačem, tak by se měly chovat stejně, jako by byly ve škole. To znamená zdvořile a slušně a nepsat žádné hanlivé komentáře.

  • Velmi důležitým aspektem ke zvládnutí dlouhodobé distanční výuky je nastavení pevného denního rozvrhu. Děti musí důsledně pracovat podle školního rozvrhu, protože mohou mít pocit, že jde více o hru než o opravdové vyučování.

  • Samozřejmostí zůstává dodržování pravidelných přestávek, stejně jak se dodržují přestávky ve školách.

  • Děti by při online výuce měly používat pouze oficiální komunikační kanály školy. Neměly by mít zapnutý chat s kamarády.

  • Samotné školy by vás také měly seznámit se školními pravidly pro výuku na dálku, abyste dostali rámec pro práci učitelů a na druhé straně pro práci dětí.

  • A v neposlední řadě vaše děti sledujte, abyste spolehlivě poznali, zda jsou ve fyzické a psychické pohodě.

Domácí pomerančový džus

Domácí pomerančový džus


Připravte dětem zdravý pomerančový džus přímo z pomerančů, abyste jim zajistili pořádnou dávku vitaminu C.


Jemné máslové sušenky

Jemné máslové sušenky


Jemné máslové sušenky jsou skvělým tipem pro zdravou a chutnou svačinu pro malé školáky.


Sladká svačina do sklenice

Sladká svačina do sklenice


Originální sladkou svačinou do sklenice uděláte tvrdě pracujícím dětem opravdovou radost.


Brokolicová polévka se smetanou

Brokolicová polévka se smetanou


Jedna z nejzdravějších variant polévek pro děti je tato brokolicová polévka se smetanou.



Sdílejte článek s přáteli!

Přidat komentář

Pro přidání komentáře k Online výuka není žádná věda, je nutné být přihlášený(á)/zaregistrovaný(á).


Jméno a příjmení:

Váš komentář:

Hledat podobné články jako Online výuka není žádná věda.
Nebo hledejte podobné podle části názvu: online, výuka, není, žádná, věda.


×